Odpočty SPOROPS Úvahy Vežové hodiny?

Vežové hodiny? 

Pekné ale namyslené dievčatá sú ako vežové hodiny. Každý sa na ne rád pozrie, ale nikto ich nechce domov. Pekná je zrejme aj webová aplikácia Odpočty, ale nikto z oslovených neprejavil skutočný záujem o jej použitie. Je v tom niečo, čo pri dievčatách vyjadruje slovo "namyslené"? Alebo občianske zduženie SPOROPS.SK aplikáciou Odpočty predbehlo dobu ako Google produktom PowerMeter a Microsoft službou Hohm?

Myšlienka sledovať spotrebu energie na vykorovanie vznikla ako východisko pre riešenie problémov obyvateľov bytovky na ulici 1. mája 1945 v Liptovskom Mikuláši. Po odporúčaní nového správcu - spoločnosti INTEN s.r.o. - dolo rozhodnuté vyregulovať vykurovaciu sústavu, nainštalovať pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov a termostatické ventily. Nová technika zabrala. Prejavilo sa aj "uvedomelé" správanie sa majiteľov bytov - priškrtili ventily. Výsledkom bolo celkové zníženie teploty v bytoch. Objavili sa plesne. Schôdza vlastníkov bytov zaviazala správcu zabezpečiť štvrťročné kontrolné odpočty meračov. Údaje z meračov po prvom štvrťroku 2010 boli podnetom pre vytvorenie webovej aplikácie Odpočty. Ľudia chceli priebežne sledovať svoju spotrebu.

Webová aplikácia Odpočty viacerých susedov zaujala, vyslovili uznanie aj podporu jej tvorcom ... Odpočty za druhý štvrťrok boli problematické, lebo vo viacerých prípadoch sa "pomiešali" údaje z meračov - poradie odčítavania bolo iné ako pri prvom odpočte. Opakovanie odpočtov bolo označené za "zbytočné otravovanie". Zaoberať sa v lete odpočtami vykurovacích nákladov zrejme nebolo vhodné. Odpočty za tretí štvrťrok správca napriek platnému uzneseniu zo schôdze vlastníkov bytov nezabezpečil. Za štvrtý štvrťrok sa rozhodlo nerobiť ručné odpočty, ale údaje získať zo záznamov na čípové karty.

Dodávateľ pomerových meračov ESM-YZAMER, energetické služby a monitoring s.r.o. odmietol poskytnúť informácie o formáte záznamu údajov. Profesionálna česť a odhodlanosť tvorcov aplikácie Odpočty viedla k analýze údajov získaných z čípových kariet. Bolo zistené, že niektoré hodnoty merače nedokázali poskytnúť - namiesto číselných údajov boli v údajoch otázniky. Niektoré hodnoty boli príliš veľké. Viaceré hodnoty boli sprevádzané chybovým hlásením. Podrobná analýza údajov z meračov bola poskytnutá obyvateľom bytovky, správcovi - spoločnosti INTEN s.r.o. a prostredníctvom neho aj spoločnosti ESM-YZAMER. To bolo v januári 2011. Teraz je september 2011, ale odpoveď sme nedostali. Bez vysvetlenia chýb boli údaje z čípových kariet použité na rozúčtovanie vykurovacích nákladov za rok 2010 - urobila ho spoločnosť ESM-YZAMER ako platenú službu. Ľudia boli spokojní - mali nižšie náklady na vykurovanie ako v predošlom období. Kde sa však podela zákonná povinnosť správcu chrániť záujmy vlastníkov bytov!? Ako je to so spoľahlivosťou meračov? Môžu im koncoví spotrebitelia dôverovať? Nie je v pozadí neochoty dodávateľa meračov poskytnúť informácie o formáte záznamu údajov z meračov snaha zakryť prípadné chyby?

Správca bytovky - spoločnosť INTEN s.r.o. - poskytol údaje pre nakonfigurovanie aplikácie Odpočty. Sme mu za to vďační. Neodmietol výslednú aplikáciu. Možnosť porovnávať spotrebu v jednotlivých bytoch bola pre neho zaujímavá, ale nepodporil širšie nasadenie aplikácie (v iných bytovkách). Jeho postoj bol rovnaký, ako postoj iných oslovených správcovských spoločností. Tie, ktorým bola aplikácia osobne predvedená, ocenili formu prezentácie údajov, potvrdili ambíciu aplikácie byť užitočnou pre koncových spotrebiteľov. K jej použitiu však nedošlo. Zrejme sa im aplikácia javila ako užitočná služba, ale nebolo jasné, kde získať finančné prostriedky súvisiace s jej nasadením.

Dodávateľ pomerových meračov ESM-YZAMER ani po osobnom predstavení aplikácie Odpočty a jej pozitívnom hodnotení k spolupráci nepristúpil. Vraj budujú svoj vlastný systém. K nadviazaniu spolupráce neviedla ani emailová a telefonická komunikácia s TECHEM spol. s r. o. Ich materská firma vraj vyvíja webové riešenia v Nemecku. Je perspektíva, že na Slovensku bude systém nasadený v priebehu niekoľkých rokov. Vlastný vývoj programov na Slovensku nerobia.

Oslovené softvérové spoločnosti neprejavili záujem o prevzatie výsledkov a skúseností z riešenia aplikácie Odpočty. Sľubne sa ukazovala možnosť spolupráce so spoločnosťou ANASOFT APR, s.r.o. Majú DOMUS - "komplexné riešenie pri správe bytových a nebytových priestorov a pri výrobe tepla. Jeho výhody využívajú správcovia, ktorí spravujú viac ako 400 tisíc priestorov na Slovensku a v Českej republike." Budujú webový portál www.poschodoch.sk, ktorý sprístupňuje finančné a technické údaje o bytoch a domoch pre ich vlastníkov. Údaje sú sprístupnené z informačného systému DOMUS používaného správcami domov. Rozšírenie tohto portálu o možnosti, ktoré ponúka aplikácia Odpočty, by bolo pre SPOROPS.SK výrazným krokom vpred. Stále si myslíme, že by to bol krok správnym smerom.

Energetickí auditori neraz opierajú svoje odporúčania o výsledky termovíznych meraní. Vidieť na nich, z ktorých častí budov teplo najviac uniká. Ale čo v prípade, keď niektoré byty sú vyhrievané viac, iné menej? Iste by bolo užitočné vzájomné porovnanie termovíznych snímok s odbernými mapami aplikácie Odpočty. Pri osobnom predstavení možností aplikácie Odpočty vedúci predstaviteľ spoločnosti HLINA s.r.o. vyjadril údiv nad jej možnosťami. Jednaniam o možnej spolupráci sa však vyhol. Viaceré spoločnosti podobného zamerania ani len neodpovedali na emaily.

Slovenská inovačná a energetická agentúra má pre národný projekt ŽIŤ ENERGIOU na obdobie január 2009 – december 2015 rozpočet 10 900 000,00 €. Cieľom projektu je "zvýšiť mieru a kvalitu informovanosti širokej verejnosti o efektívnom využívaní energie a využívaní OZE a tým napomôcť splniť záväzky SR voči EÚ". Sme presvedčení o tom, že efektívne využívanie energií musí vychádzať z nastavenia zrkadla vlastnej spotrebe. Rozhodujúcou je čiastka potrebná na vykurovanie. Aplikácia Odpočty ponúka rôzne prehľady v tabuľkovej aj grafickej forme. SIEA na informačný email predstavujúci aplikáciu Odpočty ani len neodpovedala.

Teplárenské firmy pri predstavovaní sa verejnosti prejavujú záujem o efektívnu spotrebu energií, ba dokonca aj ochotu podporiť podnikanie. Článok „Som Strýček. A som anjel.“ Elita ide pomáhať mladým (bol pôvodne voľne dostupný, dnes je v platenej zóne) predstavuje šéfa energetickej firmy Cofely. Pri osobnom stretnutí ocenil snaženie občianskeho združenia SPOROPS.SK. Ďalšie kontakty s povereným predstaviteľom firmy však boli odkladané, dodnes k žiadnej spolupráci nedošlo.

Útechou v márnom snažení sa o presadenie aplikácie Odpočty bolo zverejnenie prerušenia pôvodne ambiciózneho projektu Google PowerMeter a služby Microsoft Hohm. Táto informácia bola uverejnená v článku na portáli www.ecogeek.org 1.7.2011. Jednalo sa o riešenia, ktoré ponúkali koncovým spotrebiteľom informácie o spotrebe elektrickej energie. V oblasti, kde neuspeli softvéroví giganti, pár nadšencov máločo dokáže. Stále sme však presvedčení, že myšlienky predstavené na týchto stránkach a realizované v aplikácii Odpočty majú svoje opodstatnenie. Možno len čas na to ešte nedozrel. A možno treba iba získať schopných organizátorov. Programátor nech programuje, združenie nech riadi manažér.

Imrich Buranský


   Posledná úprava 11. 09. 2011

  Začiatok   Predošlá stránka   Ďalšia stránka    


Zdieľať

Vežové hodiny?

Odpočty © IB & minXdesign 2010